Europa
1

Den lilla industrin som satte HBTQ-frågor på agendan

12 mars, 2018
287 Views
0 Comments
5 minutes read
Den lilla industrin som satte HBTQ-frågor på agendan

Vanessa Selbst och Jason Somerville är två internationellt välkända pokerlegender som under åren skapat många rubriker – inte bara för sina miljonvinster, men också för att båda är homosexuella.

Året var 2012. Spelindustrin ansågs fortfarande vara ”macho”, och HBTQ var något de flesta undvek att prata om. Temat fanns aldrig på agendan förrän Selbst och Somerville började skapa rubriker. Bröllop, framgångar, förlovningar, pojkvänner och flickvänner. Det var så det hela började.

Den ointresserade och machodominerade spelindustrin fick plötsligt upp ögonen för pink marketing, och plötsligt började både casino- och pokerföretag jaga Selbst och Somerville för diverse PR-uppdrag. Båda fick rollen att agera som pokerambassadörer – ett uppdrag som visade sig vara avgörande för HBTQ-rörelsens roll in den konservativa spelindustrin. Detta var också startskedet för många förändringar som skulle komma ske.

Första pokerturneringen för HBTQ-are tar fart

Kort efter att Selbst och Somerville viftade med sina kontrakt stod branschen redo för sitt allra första liveevent – GPT, även kallat Gay Poker Tour. Syftet var att uppmärksamma HBTQ-frågor inom spelindustrin men också branschens dåliga rykte, som gärna skulle tvättas bort. Sedan dess har utvecklingen varit skakig men ändå gått i en bra riktning, även om Selbst på senare tid bestämt sig för att lägga pokern på hyllan.

Spelindustrin fick också vittna till sitt allra första gaycasino, men satsningen blev aldrig någon succé. HBTQ-spelarna vägrade spela på ett särskilt casino och krävde istället att få bli en del av helheten, precis som alla andra spelare. Gaycasinot lades därefter ner och blev ett minne blott.

Även om spelbranschen blivit mer dynamisk och öppen för HBTQ-personer så kvarstår det en hel del åtgärder innan den kan anses som fullständigt jämställd. Efter avvecklingen av det misslyckade gaycasinot började HBTQ-frågorna återigen lysa med sin frånvaro.

Inspirerande satsningar från Malta

Den enda satsningen som visat sig vara framgångsrik och som lämnat ett radikalt avtryck inom spelindustrin är LeoVegas engagemang i fjolårets Pridefestival i Malta. Inte nog med att företaget var tydligt med att visa sitt stöd för HBTQ-rörelsen så agerade de också som huvudsponsor för hela eventet. LeoVegas dåvarande kommunikationschef påpekade att företaget gärna ville lyfta fram den mångfald och jämställdhet som fanns inom företagets personalstyrka.

Att ett spelföretag skulle agera som huvudsponsor för ett event som Malta Pride är förvånande och överraskande för många, men med LeoVegas framåtsträvande och inspirerande initiativtagande är det bara ett frågetecken innan fler aktörer kommer ta efter. Inte nog med ett gott rykte inom HBTQ-rörelsen har LeoVegas lyckats lämna samma goda rykte inom industrin i sin helhet. LeoVegas Careers är bara ett av många bra profileringsaktiviteter som företaget utmärkt sig på.

Vem skulle tänka sig att den lilla spelbranschen kunde bidra till så mycket förändringar? Vem kunde tro att en så konservativ bransch skulle ta ett så stort och liberalt kliv?

Hur framtiden än kommer se ut för HBTQ-rörelsen inom spelbranschen kan ingen svara på. Men det är mycket som pekar på att Leo Vegas engagemang kommer inspirera andra företag att följa strömmen, och det är vi inom HBTQ-rörelsen väldigt glada över!

 

Comments are closed.