Pastatillverkaren Barillas VD gjorde för några månader ett uttalande som väckte en stor debatt i HBT-världen.
Uttalandet skedde i en radiokanal där bolagets VD fick en fråga om Barillas tv-reklamer och om det kan bli möjligt med homofamiljer i inslagen.
Svaret från Barilla blev minst sagt upprörande och toleransen gentemot homosexuella var långt ifrån synlig. Istället hyllades de ”traditionella familjerna”.
– Jag skulle aldrig använda homofamiljer i en reklamfilm. Om homosexuella inte gillar det kan de alltid äta pasta från en annan tillverkare, säger Guido Barilla som är en av företagets huvudägare.
I Sverige möttes Barillas uttalande med skarp kritik från både företag, aktivister, föreningar och HBT-rörelser.
Resultatet blev en global bojkott, något som Wasa (som ägs av Barilla) har försökt stoppa.
I ett Facebookmeddelande skriver Wasa att Guido Barilla ville kommentera händelsen och be om ursäkt om någon uppfattade intervjun på ett felaktigt sätt.
Guido menar att han har respekt för alla och att deta även gäller HBT-personer. Vidare avslutar han meddelandet med att tydliggöra att han högaktar alla former av äktenskap och familjer.
Detta har dock inte gett någon effekt på bojkotten.
På nätet cirkulerar det fortfarande olika kampanjer mot Barilla och budskapet är tydligt; Homosexuella uppmanas att sluta köpa Barillaprodukter.
Trots ursäkten från Guido fortsätter många gayrörelser bojkotta pastajätten. I den amerikanska tv-kanalen Afa Channel meddelande en amerikansk HBT-förening nyligen att de inte nöjer sig med en bojkott. Istället ska de försöka slå ner företaget så mycket som det går.