Home » Eurovision » Recension: Melodifestivalen deltävling 1

Recension: Melodifestivalen deltävling 1

Gaybladet Feb 02,2014 0 Kommentarer

Grafik: SVT

Grafik: SVT

Jaha! Då var det igång! Första delfinalen av Melodifestivalen gick av stapeln igår. Och det gjorde den minst sagt med både en skräll, några fiaskon, två håriga armhålor och ett genombrott.

Egentligen är jag inte ett dugg förvånad över att Ellen Benediktson gick vidare med sin aningen långsamma och vemodiga ’Songbird’.  Jag trodde visserligen att Linus

Svenning skulle stå för årets genombrott, men det tycks tydligen finnas fler som vill stå för den biten i år? Ska vi kalla det skräll? Nej det tycker jag inte. Sånt här händer alltid i Melodifestivalen, varje år. En låt och artist det inte alls talats särskilt mycket om under veckan. Men som sen blommar upp och blir tittarnas favorit och får direkttransport till final. Och visst den är trallvänlig, och hon är dessutom mycket musikalisk.

Men personligen föredrar jag något pampigare och ståtligare att skicka vidare till Eurovision i Maj. Som Helena Paparizou till exempel. Hon har en låt som inte bara fungerar på den svenska Melodifestivalens scen, utan även ute i Europa. Men jag var rädd för att just det som hände igår skulle kunna hända. Jag skrev det i min tidigare krönika. Vart finns det svenska stödet? Och storslagna comebacks från forna Eurovision- och mellovinnare har vi sett många gånger förr och det verkar – precis som det gjorde redan för två, tre år sedan – att tittarna har fått nog av det nu.

Vi bryr oss inte lika mycket längre om det är en stor erfaren artist Christer Björkman presenterar. Allting handlar i stället om låten. Och jag är rädd för att Helena kommer få en tuff match i Andra Chansen om några veckor. Oavsett vem hon kommer stå emot. Ja, frågan är om det inte tar stopp redan där?

Yohio var given i final. Kändes inte ett dugg förvånade. Jag menar har man 10-15 åriga flickor som fans, och som är uppväxta med en Iphone i handen är det ju självklart att rösterna trillar in därtill. Det spelar egentligen ingen roll att själva låten är som vilken halv taskig RIX FM-dänga som helst.  Önskar bara han kunde skippa den arroganta stilen och i stället börja bete sig som seriefiguren han faktiskt ser ut som.

Elisa med sin dunderschlager ’Casanova’ hamnade precis under mållinjen och fick en välförtjänt femteplacering. Ja det är tydligen inte lika hett som det var förr.

Men länge leve schlagern till trots säger jag! Bjuder man på en rumpchock förtjänar man dessutom alltid lite klapp och beröm.

Alvaro, Sylvester och Mahan Moin hamnade i botten. Och det var ju väntat. Jag nämnde tidigare utfyllnads- och extranummer åt resterande bidrag och det verkade som att jag inte – om vi bortser från ’Songbird’ – hade så fel trots allt? Better luck next time guys. Ja om det nu blir någon andra gång dvs. Tycker lite synd om Alvaro Estrella dock som var redo för att ta steget fram i rampljuset. Han kanske snällt får dansa sig tillbaka i bakgrunden hos Danny och Saade igen efter det här?

Kvällens bästa: Nour El-Refai visar tidigare programledaren Gina Dirawi via FaceTime sina nedre regioner genom att stoppa in Ipaden under kjolen ”- Här kan du kolla!” Där kom den riktiga Nour fram som jag förhoppningsvis får se mer av resterande Lördagar!

Kvällens mindre bra: Clara Henry! I’m so sorry to say it men för SVTs trovärdighet genom att hitta nya, unga talanger hoppas jag innerligt att hon bara var nervös. Vad i h…… var detta? Det kan ju inte på allvar ha blivit så som det var tänkt?

byline_robin

Robin Strandberg
Schlagerskribent