Samhälle
1

6 anledningar till att vara en Queer-entreprenör

4 september, 2018
53 Views
0 Comments
5 minutes read
6 anledningar till att vara en Queer-entreprenör

Om du är en HBTQ-person så finns det många anledningar till att satsa på att bli egenföretagare. Intressant fakta är att över 80 procent av världens miljonärer tillhör skaran ”första generationens miljonärer”. Och en tredjedel av dessa är miljonärer för att de visat sig vara framgångsrika entreprenörer. Om du inte är född med en stor förmögenhet så finns det alltså en väg att gå mot framgång, och det är genom entreprenörskap.

Som en queer entreprenör sticker du ut i mängden, och det är en annan anledning till att du bör lämna ditt jobb och bli egenföretagare. Vi behöver fler HBTQ-ledare i både den privata sektorn men också i den publika. Många som redan sitter på de största positionerna på marknaden känner inte till problemen som HBTQ-personer slåss med, därför är det också viktigt att du strävar efter de tyngsta positionerna.

Så, hur blir man då en queer entreprenör?

Starta din egen blogg

Att starta en blogg tar bara någon minut, men det finns mycket som du bör tänka på. Namn, innehåll, egen domän? Ju snabbare du startar den desto bättre. Glöm inte bort att producera kreativa och engagerande texter som kan fånga uppmärksamhet. Det är enkelt att glida ifrån ämnet, men håll dig gärna till HBTQ och entreprenörskap. Du kommer lyckas nå ut till nya kunder, andra entreprenörer men parallellt bygga upp ditt eget varumärke.

Lär känna din marknad

Förr brukade man säga ”Om du talar till alla, så talar du inte till någon”. Med detta sagt så bör du alltså ha full kontroll över dina budskap – var tydlig och tala så att alla förstår. Skräddarsy därefter dina produkter utifrån dina målgrupper och läsare.

Ha en social strategi

En mediestrategi är nödvändig. Inkludera även marknadsföring i sociala medier, även grupper för HBTQ-personer (som du kan hitta överallt på Facebook). Det bästa av allt är att det inte behöver kosta skjortan. Att lägga ut inlägg i grupper är gratis och chansen är större att du faktiskt når ut till din målgrupp direkt, utan att spendera tid på ”targeting” i Facebooks annonseringsplattform.

Våga engagera dig i det som andra inte vill vara med i

HBTQ-personer lyser med sin frånvaro, särskilt inom vissa ”machoyrken”. Våga sticka ut i mängden och engagera dig i allt som är ”machoklassat”. Det kan vara allt från spelrelaterade yrken, men även yrken inom daytrading – där HBTQ-personer tydligt är underrepresenterade. Väljer du att gå den här vägen så är 24Option ett bra val. Välj alltid att synas hos de största varumärkena på marknaden. Genom att sticka ut i mängden så har du två olika kommunikationsvägar: din egen kanal för HBTQ-mottagare, men också din egen profil för allmänheten.

Anslut dig till din lokala HBTQ-förening / handelsförening för HBTQ-personer

Till skillnad från andra länder finns det väldigt få handelsföreningar för HBTQ-personer i Sverige. Vi rekommenderar dig att välja de internationella föreningarna om du vill satsa på målgrupper i utlandet (vilket vi förmodar att du vill). Många av dessa har sammankomster och seminarier som kan vara till nytta. Prata gärna med RFSL om dina planer.

Anslut dig till HBTQ-grupper på LinkedIn

Ett annat kostnadseffektivt tips är att ansluta dig till HBTQ-relaterade grupper på LinkedIn. Du når ut till din målgrupp och kan därmed inspirera andra till att läsa ditt budskap/börja göra affärer med dig. Kom ihåg att se mottagarna som potentiella kunder!

Lycka till!

Comments are closed.