På senare tid har homosexualitet börjat figurera allt oftare i såväl reklamer som på film.
Det i sig är ett stort kliv i rätt riktning men någonting jag har reagerat starkt på är att media nästan alltid väljer att skildra samkönade par ur ett sexuellt perspektiv. Värst tycker jag det är för oss tjejer.
Oftast visar man två fotomodeller som hånglar i kort kjol, ett gäng kvinnor som badar badkar eller matar varandra. Om det är det som folk tror att vi gör när vi umgås är jag ledsen att göra dem besvikna.
Vi skedar, bråkar och äter snabbmakaroner precis som alla andra och jag tycker att det är dags att vi förändrar den sexualiserade bild av homosexuella som präglar media idag.
”Alla människor har rätt till integritet”
Den mediala bild som dominerar just nu är inte bara konstlad utan den bidrar också till att många drar sig för att vara öppna med sin läggning. Ingen vill bli identifierad som ett sexobjekt. Alltså är den här frågan större än vad många tror. För att människor ska kunna känna sig bekväma med sin läggning är det viktigt att vi arbetar aktivt för att ta bort fokus från just den sexuella biten. Den är faktiskt högst privat och jag anser att alla människor har rätt till integritet oavsett vad man föredrar i sovrummet. Vill man dela med sig av sin sexualitet är det helt okej men man ska i alla fall ha en möjlighet att välja själv.
”Sex säljer och det kommer vi aldrig att kunna ändra på”
Sex säljer och det kommer vi aldrig att kunna ändra på. Alltså är det inte en hållbar lösning att försöka påverka de reklamer och filmer som anspelar på sex. Däremot kan vi skapa en mer verklighetstrogen bild av samkönad kärlek genom att även visa den i mer naturliga och asexuella sammanhang. Blöjföretagen skulle till exempel kunna visa ett samkönat par som leker med sitt barn i sina reklamer. Eller så skulle vilket mejeri som helst kunna göra en reklam där två män avnjuter en tallrik fil i sitt gemensamma hem. Svårare än så behöver det inte vara.
”Skapa en värdig bild av homosexualitet”
Media är en oerhört viktig kanal för att påverka människor på olika vis. Därför finns också möjligheten att påverka människor att bli mer toleranta gentemot minoriteter. Alltså skulle det vara fantastiskt om media kunde göra sitt yttersta för att skapa en värdig bild av homosexualitet. Varje företag och medium som anstränger sig hjälper till att spä ut den sexualiserade bilden. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Krönikan är skriven av Linnea Runnander – Krönikör och debattör på Gaybladet.se