Ny statistik visar att försäljningen av erotikprodukter i Norden har ökat kraftigt under de senaste två åren. Det land som toppar listan är Danmark, följt av Sverige och Norge.
Anna Ljung är sexolog och arbetar med sexualhälsa. Hon menar att siffrorna inte kommer överraskande.
– Många fysiska butiker har stängt ner sina verksamheter just för att potentiella kunder inte har vågat ta sig dit, menar Ljung.
Men en annan orsak till den stora försäljningsökningen beror främst på internet och dess tillgänglighet.
– På nätet finns det ett stort utbud och de produkter som inte är representerade på den svenska marknaden går att införskaffa från utlandet, menar hon.
– Detta är också anledningen till att nordiska konsumenter vänder sig mot e-handeln. Leveransen är oftast diskret och kunden får sin vara direkt hem i brevlådan.
Det är dock inte uteslutet att de fysiska butikerna kommer tillbaka i framtiden. Enligt en av Sveriges ledande e-handelsmagasin är många välkända e-handelskedjor övertygade om att näthandeln kommer öka försäljningen även i de fysiska butikerna. Ett exempel är Lindex, skriver magasinet.
Även stiftelsen för internetinfrastruktur (.SE) har undersökt svenskarnas internetvanor. I en rapport som omfattar svar från 2 000 respondenter (62 procent bosatta i en stad och 37 procent på landsbygden) uppger 84 % av internetanvändarna/ 72 % av den svenska befolkningen att de har handlat på nätet. Detta indikerar tydligt att hela 8 av 10 svenskar genomför köp på internet.