Många tycker att produkter inom skönhet och selfcare är onödigt binära och exkluderande. Dessutom känner sig mer än varannan underrepresenterad av branschen. Estrid vill vara motverkande kraft till detta – och visar med sin nya kampanj hur det går att vara inkluderande och hylla alla människors skönhet.
Estrid vill sätta stopp för den stereotypa könsbinära uppdelningen som råder i samhället, inte minst inom skönhet och self care. Hela 84 % anser att produkter inom branschen är onödigt binära och exkluderande, och 61 % känner sig underrepresenterade, enligt en opinionsundersökning på uppdrag av Estrid*.
I januari 2022 meddelade Estrid att man inte längre kategoriserar sina produkter efter kön, bolaget är till för alla. Nu lanserar Estrid “For Human Beauty”, med en tillhörande film, för att hylla allas skönhet: oavsett kön, könsidentitet, etnicitet, religion, sexuell läggning eller kroppstyp. Talangerna som medverkar i filmen kommer från en bred mångfald av communityn. De är alla kända för att gå emot status quo och det som definieras som normativt. Bland annat medverkar Munroe Bergdorf, modell och aktivist för transpersoners rättigheter, och författaren Florence Given.
“Med For Human Beauty vill vi lyfta de som omdefinierar vad skönhet är samt inspirera branschen att våga utmana den stereotypa könsuppdelningen som råder”, säger Caroline Borelius, Director of Brand Marketing, Estrid.
“Vårt mål är att alla, oavsett hur du ser ut eller vem du är, ska känna sig sedda, förstådda och representerade av vårt varumärke. Vi hoppas att For Human Beauty ska påminna människor om att skönhetsindustrin inte ska få diktera vad skönhet är, säger Ben Eliass, vd, Estrid.
Den stärkande och pampiga filmen kan ses i sin helhet nedan.
Ambassadörer: Munroe Bergdorf, Florence Given, Sophia Hadjipanteli, Enam Asiama, Salwa Rahman, Florence H-W, Elíseo Equihua, Gialu Mx.