Stockholm Pride välkomnar stolt Heineken® som ny huvudpartner inför den 25:e upplagan av festivalen. I ett treårigt samarbete ska Heineken® och Stockholm Pride gemensamt utveckla festivalen som mötesplats och plattform, med fokus på inkludering och hyllande av mångfald.
Heineken® och Stockholm Pride kommer att arbeta tillsammans för att stötta och synliggöra grupper inom hbtq+-communityt som ofta inte får den uppmärksamhet de förtjänar. Samarbetet kommer också att lyfta fram nya, mindre initiativ som bidrar till en mer inkluderande och mångfacetterad festival.
Björn Mannervik, Marknadschef på Spendrups, uttrycker sin entusiasm inför samarbetet:
”Vi är otroligt stolta över att få bli en del av Stockholm Pride. En ideell förening som drivs av brinnande eldsjälar som utför detta viktiga arbete vid sidan av sina vanliga jobb. Med vår gedigna erfarenhet av att driva festivaler i världsklass hoppas vi dels kunna bistå med expertis kring utveckling av festivalen, dels bidra med intäkter så rörelsen kan fortsätta att drivas och utveckla sitt arbete året runt. För oss på Heineken® och Spendrups känns det oerhört viktigt att gå bortom barriärer, främja olikheter och alltid jobba för inkludering.”
Detta års tema för Stockholm Pride är ”Fira mångfalden” och syftar både till att hylla alla som bidrar till ökad mångfald och att rikta uppmärksamhet mot förtrycket som drabbar hbtq+-personer i olika delar av världen, samt de utmaningar som kvarstår i Sverige. Med Heineken® som partner hoppas Stockholm Pride kunna stärka sin förmåga att driva viktiga hbtq+-frågor och fortsätta vara en betydande mötesplats och plattform för människor och olika aktörer.
Fredrik Saweståhl, ordförande för Stockholm Pride, uttalar sig glatt om samarbetet:
”Vi är mycket glada och stolta över samarbetet med Spendrups och Heineken®. Samarbetet innebär att vi får utveckla Pride tillsammans med en partner med mycket gedigen erfarenhet kring hur man genomför och utvecklar festivaler, vilket är en bra kombination med den nu 25-åriga erfarenhet vi har själva. Spendrups samarbetade med Stockholm Pride redan från början, när liknande partnerskap var mindre självklart för många företag. Tillsammans ser vi fram emot att få fortsätta fira mångfalden.”
Framtiden ser ljus ut för Stockholm Pride med Heineken® som huvudpartner, och vi kan för vänta oss en ännu mer inkluderande och mångfacetterad festivalupplevelse under de kommande åren. Genom att samarbeta med Heineken® och Spendrups kommer Stockholm Pride att dra nytta av deras gedigna erfarenhet av att arrangera evenemang i världsklass, vilket kommer att stärka festivalens utveckling och bidra till att göra den till en viktig plattform för hbtq+-frågor och mötesplats för människor från alla bakgrunder.
Så förbered er för att fira mångfalden under Stockholm Pride och låt oss tillsammans stötta en inkluderande och kärleksfull framtid, där vi hyllar och uppmärksammar de många olika personer och initiativ som gör vårt samhälle rikare och mer färgstarkt.