söndag, maj 18, 2025
Kontakt
GAYBLADET
  • Pride
  • Nöje
  • Samhälle
  • Sex & Relationer
  • Kultur
  • Livsstil
  • Poddar
  • Kontakt
Inga resultat
Se alla resultat
GAYBLADET
  • Pride
  • Nöje
  • Samhälle
  • Sex & Relationer
  • Kultur
  • Livsstil
  • Poddar
  • Kontakt
Inga resultat
Se alla resultat
GAYBLADET
Inga resultat
Se alla resultat

Meghan Markle i blåsväder – namnbråk om “As Ever” väcker ilska i New York

2 april, 2025
Megan Markle

Megan Markle, Foto: Netflix

Meghan Markle har bytt namn på sitt lifestyle-varumärke till “As Ever” – men det namnet tillhör redan ett litet modeföretag i New York, skriver tyska TR. Grundaren Mark Kolski är inte imponerad och menar att det skapar förvirring och orättvisa konkurrensvillkor.

Namnet används redan – grundaren förvånad och besviken

På tisdagen avslöjade Meghan Markle att hennes tidigare varumärke “American Riviera Orchard” nu byter namn till “As Ever”. Men bara timmar senare reagerade Mark Kolski, grundare av As Ever NYC, genom ett inlägg på Instagram.

– Wow och hej. Jag vill tacka alla som känner till och älskar vår lilla familjedrivna verksamhet, och även välkomna nya som nyligen hittat till oss. Vi är medvetna om vad som händer och vill tydligt klargöra: vi har ingen koppling, skrev han.

Kolski berättar att han grundade märket 2015 när han började sy om vintage militärkläder till sin fru. Sedan 2017 är As Ever registrerat som ett varumärke i USA.

Liten verksamhet mot Netflix-stödd jätte

I en intervju med brittiska The Sun uttrycker Kolski sin frustration:

– Jag är ett litet företag, i princip ett enmansföretag. Meghan har Netflix bakom sig – med alla resurser och advokater. Jag kan inte matcha det, säger han.

Reaktioner i sociala medier

Nyheten fick snabbt spridning och många användare på X (tidigare Twitter) kritiserade Meghan Markle:

– Hon har tagit ett namn som redan är ett registrerat varumärke, skrev en person. En annan undrade om hon gör en “Blake Lively” och försöker lansera ett redan existerande koncept som sitt eget.

Markle: “Jag registrerade namnet redan 2022”

I ett videoinslag bemötte Meghan Markle kritiken och försvarade namnbytet:

– Jag har haft det här namnet sedan 2022. “As Ever” står för något tidlöst, för det som alltid varit, sa hon och visade upp det nya logot och hemsidan.

Hon förklarade att det tidigare namnet “American Riviera” syftade på hennes hem i Santa Barbara, men att det kändes begränsande.

– Netflix blev inte bara partner för min show, utan även för mitt företag. Nu var det rätt tid att avslöja det nya namnet.

Hon hintade även om produktlanseringar – bland annat marmelad:

– Vi är nog överens om att sylt är lite av min grej.

En konflikt som kan växa

Om konflikten kommer att leda till rättsliga åtgärder är ännu oklart. Men fallet As Ever sätter fingret på hur sköra balansen kan vara mellan små aktörer och inflytelserika offentliga personer – särskilt när varumärkesidentitet står på spel.

Taggar: As EverKändisarLifestyleMark KolskiMeghan MarklemodeNetflixSanta BarbaraUSAVarumärkesbråk

Relaterade nyhetsinlägg

Andy Bell. Fotograf: Sean Black
Nöjesnyheter

Andy Bell i samarbete med Debbie Harry – nya singeln ’Heart’s a Liar’ släppt

Andy Bell släpper nya singeln ’Heart’s a Liar’ tillsammans med Blondie-legenden Debbie Harry.

av Gaybladet
27 april, 2025
hbtq-alfabet
Livsstil

HBTQIA+ i Las Vegas

Las Vegas har under många års tid betraktas som den ultimata platsen när det kommer till underhållning och friheten...

av Gaybladet
4 oktober, 2024
Nöjesnyheter

Queer monolog ”Ossian” lyfter identitet och arv under Prideveckan

Upplev den gripande queer-monologen "Ossian" under Prideveckan på Ö2 Kungsholmen. Föreställningar den 29 juli, 30 juli och 1 augusti.

av Gaybladet
3 juli, 2024
bödel
Kultur

Bödel släpper ny video för singeln ”Bilan Faller”

Se Bödel's nya video för deras debutsingel "Bilan Faller". Nu tillgänglig på YouTube.

av Gaybladet
1 juli, 2024
Nästa nyhet
Hål

G-punkten – myt eller magisk zon?

Gaybladet är en oberoende, demokratisk digital publikation med en stark förankring i HBTQ+-gemenskapen, med särskilt fokus på den yngre generationen. Sedan etableringen 2012 har vi vuxit till att bli en av de mest framstående HBTQ+-orienterade plattformarna i Sverige. Trots att vårt primära läsarskap är svenskt, har vi lyckats etablera en betydande närvaro i Norge och Danmark, vilket understryker vår omfattande nordiska räckvidd.

Kontakta Gaybladet

Vare sig du är intresserad av att annonsera via Gaybladet, engagera dig i dialog med vårt redaktionella team och bidragande skribenter, eller om du har generella förfrågningar angående vår plattform, uppmuntrar vi dig att ta kontakt. För alla ärenden, tveka inte att nå ut till oss via redaktion@gaybladet.se.

Inga resultat
Se alla resultat
  • Pride
  • Nöje
  • Samhälle
  • Sex & Relationer
  • Kultur
  • Livsstil
  • Poddar
  • Kontakt

Gaybladet.se – Sveriges HBTQ-media