Tinder har lanserat nya funktioner i Sverige för att stärka inkluderingen och förbättra upplevelsen för HBTQIA+-användare. Bland nyheterna finns möjlighet att välja pronomen och återinförandet av de populära Pride-stickers.
Pronomen och Pride-stickers i fokus
Tinder, en pionjär inom online-dejting, har alltid varit en plattform där användare kan utforska sin identitet och hitta nya kontakter, särskilt inom HBTQIA+-communityt. Nu lanserar företaget två nya funktioner för att ytterligare främja inkludering och autenticitet. Pronomen-funktionen gör det möjligt för användare att välja upp till fyra pronomen att visa i sina profiler, medan Pride-stickers återinförs för att användarna ska kunna uttrycka sin stolthet och stödja gemenskapen under sommarens Pride-firande.
– Vi kan nu tillhandahålla korrekta och detaljerade uppgifter om koldioxidutsläpp för olika reseaktiviteter. Travel Impact Suite erbjuder heltäckande lösningar för att prioritera mer hållbara metoder. Vi siktar på att distribuera Suite över alla kontaktpunkter och nå olika resenärer och resetyper, från onlineresebyråer till företagens bokningsverktyg.
En plattform för självuttryck
Den senaste undersökningen från Tinder visar att HBTQIA+-communityt är den snabbast växande gruppen på plattformen. Av de tillfrågade användarna håller 74 procent med om att onlineplattformar är avgörande för att skapa ett bekvämt utrymme för självuttryck. Tre av fem anser också att dejtingappar hjälper dem att lära sig mer om sig själva och sin identitet.
Med de nya funktionerna kan Tinder-användare nu välja pronomen från en lista med nio alternativ, utöver att ange sexuell läggning och kön. Detta ger användarna möjlighet att presentera sig själva på ett sätt som känns rätt för dem.
Stärkta relationer genom digitala kontakter
Tinders undersökning visar att över hälften av HBTQIA+-personerna kom ut online innan de gjorde det inför vänner och familj. Plattformen har blivit en viktig plats för att dela sin läggning och bygga relationer. De nya Pride-stickers, som ”Min första Pride” och ”Jag kom ut online”, hjälper användarna att visa sin resa och stärka sin digitala närvaro.
– När över en fjärdedel av alla Tinder-matchningar bland 18-25-åringar sker mellan HBTQIA+-användare är vi i en privilegierad position att spela roll i deras dejtingresor. Oavsett om singlar använder vår plattform för att komma ut, hitta sitt community eller utforska en ny gnista med någon speciell, är vi på Tinder engagerade i att skapa mer inkluderande sätt att skapa de autentiska kontakter som vi vet att dagens dejtare värdesätter mest, säger Laura Wilkinson-Rea, Senior Communications Director på Tinder.
Säkerhet och autenticitet i fokus
Tinder har introducerat flera funktioner för att öka säkerheten och möjliggöra autentiskt självuttryck i appen. Resenärsvarning, geografisk radie, blockera kontakt, fler kön och sexuella läggningar, relationsmål, foto- och ID-verifiering, inkognitoläge, videochatt, dela min dejt och funktionerna ”Är du säker?” och ”Stör detta dig?” är bara några av de åtgärder som har implementerats.
En trygg dejtingmiljö
Tinders engagemang för säkerhet och autenticitet har stärkt förtroendet bland användarna och skapat en plattform där HBTQIA+-gemenskapen kan känna sig trygg och accepterad. Dessa initiativ visar hur Tinder fortsätter att anpassa sig och utvecklas för att möta behoven hos alla sina användare.