Nöjesnyheter
1

Så utvecklades Gaymer-kulturen

14 mars, 2018
135 Views
0 Comments
6 minutes read
Så utvecklades Gaymer-kulturen

Under de senaste fem åren har HBTQ-rörelsen fått vittna till en liberalare spelmarknad, förändringar av normer och en ny subkultur inom spelbranschen. Den nya termen ”Gaymer” syftar till, precis som det låter, HBTQ-personer som är involverade i spel.

Begreppet började användas på 90-talet men uppmärksammades strax efter millenniumskiftet när HBTQ-rörelsen fick mer inflytande i samhället. Parallellt med rörelsens inflytande började också spelmarknaden växa.

Båda fenomenen uppmärksammades av universitetet i Illinois och speldesignsskolan Full Sail University. Då ämnet var relativt nytt och ostuderat valde båda lärosäten att genomföra enkätundersökningar inom Gaymer-communityn 2006 och 2009. Resultaten från undersökningarna uppmärksammade bland annat fördomarna som spelinvolverade HBTQ-personer upplevde, men också deras användning av den nya termen ”gaymer”. Den allra största utmaningen var att gaymers i högre utsträckning kände sig underrepresenterade av branschen i sin helhet men också i spelen som fanns på marknaden.

Det allra första spelet som vågade ta det radikala steget var The Sims. Spelet hade då introducerat en ny funktion som tillät Sims-karaktärerna att dejta andra samkönade karaktärer, bland annat på nattklubbar, affärer och andra offentliga platser. Steget blev minst sagt en succé för utvecklaren, som efter sitt radikala steg fortsatte i samma riktning.

Även om Sims flaggade med sina framgångar så fanns det andra aktörer på marknaden som tänkte annorlunda. Dessa meddelande att de aktivt skulle avstå från att producera några liknande spel, och hoppades genom den strategin på att marknaden skulle hålla med. Effekten blev annorlunda, och istället gynnades The Sims – som genom sitt HBTQ-vänliga spel blev vinnaren i den korta men avgörande matchen. The Sims blev det PC-spel som sålde mest i hela världen.


The Sims är ett framgångskoncept.

Kort fakta om HBTQ-rörelsens engagemang i spelbranschen

En efterfrågan av HBTQ-karaktärer har funnits ganska länge och kan spåras tillbaka till 80-talet. De allra första inslagen noterades i Super Mario Bros 2, bland annat när den rosa dinosaurien ”Birdo” introducerades. I spelet beskrivs han som en ”pojke som tror att han är en flicka och som helst vill bli kallad för Birdetta”. Han bär en krans på huvudet och skjuter ut ägg ur munnen.

1996 noterades en ny karaktär i Phantasmagoria 2. Till skillnad från tidigare karaktärer och spel var den här öppen med sin sexualitet. Lanseringen av HBTQ-karaktär fortsatte sedan i samma positiva riktning, och två år senare uppmärksammades samkönade äktenskap för första gången, åtminstone i spelet ”Fallout 2”. Därefter fortsatte industrin med sin liberala expansion. HBTQ-karaktärer återsågs till och med i mainstream-spel, bland annat Star Wars, Final Fantasy och Resident Evil.

Kontroverser

Även om spelbranschen genomfört en hel del positiva förändringar så har man samtidigt noterat en del kritik, till och med från HBTQ-personer. Bland de mest uppmärksammade fallen fanns det ett protestspel under namnet ”Kill the Faggot”. Spelet utgavs på Stream, men togs bort efter två timmar.

Ett annat välkänt men kritiserat exempel var när spelindustrin lanserade sitt allra första onlinecasino för HBTQ-personer. Utöver bonusar för nya spelare försökte man sälja in konceptet som ett särskilt casino enbart för homosexuella, bisexuella, transsexuella och queer. Utvecklarna trodde att sajten skulle bli en succé, men inom HBTQ-rörelsen fanns det ett starkt motstånd. Motståndet till nischade sajter för HBTQ-personer fick majoriteten av spelarna att vända sig till andra sajter som erbjöd samma tjänsteutbud och funktion, dvs. sektioner där man kunde få mer info om casino bonusar. Vinnaren i det långa loppet blev alltså sajter och portaler som omfattade alla typer spelare, oavsett sexuell läggning.

Begreppet Gaymer idag

Gaymer-communityn har en kraftig tillväxt, inte minst på grund av den teknologiska utvecklingen och tillgången till internet. Sedan 2013 har Gaymer-rörelsen sin egen spelkonferens, ”GaymerX”, och intresset för konferensen ser ut att ha blivit populärare under de senaste tre åren. Varje år lockar konferensen över 2 000 deltagare från hela världen. Värt att tilläga är gaycommunityns starka köpkraft, som i skrivande stund uppgår till över 1 miljarder dollar (bara i USA).


Den berömda spelkonferensen för HBTQ-are.

Comments are closed.