Den moderna marknadsutvecklingen har blivit alltmer dynamisk. Nu står nya förändringar på spel när den ”rosa marknaden” kräver sin del.
Det hela började med en protest, sedan kom föreningarna, regnbågsflaggan, paraderna och den rosa marknaden, eller som per amerikansk definition heter ”pink marketing”. Marknadsföringseliterna fick en ny term att handskas med och all fokus skulle riktas mot HBTQ-personer och deras intressen.
Konceptet spred sig snabbt till allt från hotellkedjor till bilar. Tro det eller inte, men det finns ett antal bilmärken som anpassat sina utbud till just HBTQ-kunder.
Majoriteten öppna för pink marketing
Regnbågsvänliga Gaywheels.com var en av de första som började ägna sig åt kartläggning av den rosa marknaden. På sin sajt har de granskat biltillverkare, inte bara utifrån deras marknadsföring och utbud, utan även utifrån anställningsavtal och policys som omfattar villkor för HBTQ-personer och deras frihet på arbetsplatsen.
På sin lista över HBTQ-vänliga biltillverkare finner vi till vår förvåning många företag. Här finns Mercedes Benz, BMW (som körs av en del trafikskolor, bla. en större trafikskola i Blekinge), Cadillac, Porsche och många fler. Majoriteten har på något sätt försökt nå ut till HBTQ-målgrupper, men det finns även de som aktivt tagit avstånd. Några av dessa är KIA och Hyundai.
Vi träffar Sebastian Gunnarsson, en journalist som följt utvecklingen av den rosa marknaden inom just bilbranschen.
– Utvecklingen har verkligen gått framåt och vi har sett många nya marknadssegment blomstra upp under de senaste tio åren. Från den traditionella målgruppen finns det numera många mindre målgrupper. Det här är också en ny och tuff utmaning för biltillverkarna. De vill erbjuda något för alla, och därför arbetar man strategiskt för att komma åt varje målgrupp, säger Gunnarsson.
– Inte nog med att det finns HBTQ-vänliga biltillverkare så har det på senare tid blivit vanligare att underleverantörer och andra bildelstillverkare följer samma spår. Vi ser regnbågsfärgade avgasrör, fälgar, rattar och mycket mer. Branschen har inga gränser och det har till och med blivit vanligare att bildelar inkluderas i den rosa marknadsföringen.
Mercedes Benz, som nyligen flaggat med sin nya S-Klass Coupé – Gran Performer, är en av de kanske största utstickarna inom det här nischade segmentet.
Potential inom telekom, spel och sport
– Jag tror personligen att det här bara är början på en ny era. Marknadsföringsbranschen står inför många förändringar, förhoppningsvis till de lite bättre. Det är både kul, spännande och underhållande att se förändringen gå i rätt riktning. Att uppmärksamma minoriteter gynnar alla, och det behöver inte alltid vara organisationer som gör det. I det här fallet kommer det från biltillverkare och det förväntar man sig aldrig. Nu återstår det bara att se om andra väljer att gå samma väg, säger Gunnarsson.
Gaybladet: Vilken bransch tror du står på tur härnäst?
– Vi har redan sett liknande initiativ från resebranschen. De följande branscherna är nog telekom, spel och sport. Där finns det fortfarande utrymme för mer potential.