Gaybladet samtalar med fyra svenska ungdomar vars dröm är att skapa sommarens nya kalsongtrend – orangea kalsonger med exklusiv kondomficka.
Det är bara två månader kvar till sommaren börjar och försäljningen av underkläder har redan börjat. Två företag som sett en ökad trend är Twilfit och modejätten Björn Borg. Den senare vittnade till en kraftig ökning med över 23 procent den senaste kvartalen även om butikförsäljningen var generellt lägre. Tillgängligheten på nätet anses vara en bidragande faktor som gjort att fler beställer underkläder på nätet. Ett nytt varumärke som ser ut att bli en hit, inte minst för ungdomar, är We Are Young – ett studentföretag vars affärsidé blomstrade upp i Bromma. Vår redaktion fick tillfället att samtala med de fyra grundarna, om deras intentioner och framtidsplaner.
Kan ni berätta hur idén med We Are Young, W.A.Y, föddes?
– Vi satt en söndagskväll i en källare i Bromma, fyra unga sköna killar. Vi samtalade om händelserna från gårdagens fest och kom in på ett gemensamt problem, valet av kalsonger. Alla hade samma önskan, en sexig kalsong med perfekt passform i en skarpare färg, berättar en av grundarna.
– Så småningom kom vi in på det andra problemet, som i det här fallet handlade om kondomförvaringen. Var ska man förvara kondomen utan att störa stämningen? Byxorna kan ligga i andra delen av rummet och likaså kondomen. Den kanske ligger i en plånbok. Det vore smidigare om kondomen inte låg i något plagg på golvet. Därför kom vi in på det här med kondomfickor på kalsongerna.
– En vecka innan hade vi dessutom läst och pratat om könssjukdomars resistens mot antibiotika. Tyvärr ser vi en trend där gonorré och klamydia blivit vanligare. Siffran är den högsta på sju år, meddelar folkhälsomyndigheten i en rapport som presenterades 2015. Idén med den kompakta kondomkalsongen blev därmed ännu mer aktuell. Resultatet blev en kalsong i en skarp färg, perfekt passform och en ficka för kondom.
Men hur kommer det sig att ni valde en så skarp färg? Har färgen något budskap?
– Ja, vi ville ha en unik och utstickande färg som man lätt kan återkoppla till vårt varumärke. Dessutom anser många att orange kommer bli årets färg.
Ni verkar bara fokuserat på manliga konsumenter i det här fallet. Kommer varumärket lansera underkläder för tjejer, också?
– Vi valde att börja med bara en modell på grund av vår budget, men det finns självklart möjligheter att senare addera och utveckla annat i takt med företagets tillväxt. Vi är i grund och botten ett grabbgäng, därför var det nästan självklart att vi skulle börja i den änden. Dock ser vi väldigt positivt på framtiden.
– En W.A.Y-trosa är en mycket trolig framtida produkt. Vi har också diskuterat andra produktsegment med andra leverantörer, bland annat t-shirts och hoodies.
Hur kommer ni marknadsföra produkten?
– För tillfället arbetar vi en hel del med att nå ut på sociala medier såsom Facebook och Instagram. Vi försöker prova oss fram med olika marknadsföringstekniker. Under sportlovet publicerade vi en video som fick bra spridning. Parallellt med detta försöker vi också synas på så många lokala mässor och skolor som möjligt. Vi inkluderar också pressaktiviteter, som i det här fallet. Det är vi väldigt tacksamma för.
Om vi återgår till kalsongen. Levereras kalsongerna med kondomer eller måste beställaren själv stå för kondomen?
– Vi levererar kalsongen tillsammans med en kondom. Kondomen är självklart märkt med W.A.Y-loggan. När den väl är förbrukad så kan kunden beställa ett refillpaket från oss. Ett sådant kostar 39 kronor och då får man fem kondomer. Fickan är dock anpassad till alla typer av kondomer, vilket innebär att du som kund kan själv peta in önskad kondomförpackning.
Kan man ha vad som helst i fickan?
– Ja, det kan man. Det finns många saker som passar och det gäller att man är kreativ. Fickan är ju som sagt först och främst lämpad för kondomer. Dock kan den användas för exempelvis Viagra och annat som kan behövas.
Hur har samarbetet sett ut i ert team, jag antar att ni har olika roller?
– I början på året fick vi alla tilldelade roller. Trots rollerna har alla varit delaktiga i allt och hjälpt varandra, både för att hjälpens skull men också för att lära sig själv.
(Red. anm. Oscar utsågs till verkställande direktör, Johan som inköpsansvarig, Nicklas som ekonomiansvarig och Viktor som marknadsföringsansvarig).
Om det här blir en succé, kommer ni satsa på idén helhjärtat?
– Det kommer vi absolut att göra! Vi säljer inte bara kalsonger, med W.A.Y vill vi också sälja en livsstil. Vårt mål med företaget är att våra kunder ska känna igen sig samt vilja vara en del av W.A.Y.
Låt säga att ni får välja en kändis som får göra reklam för era underkläder. Vem skulle det vara och hur skulle kändisen se ut på bild?
Farao Groth hade varit ett givet förstahandsval. Vi är övertygade om att Farao hade burit upp W.A.Y på ett galet schysst sätt. Orange känns lite som hans färg.
Hur har era mentorer och lärare reagerat när ni presenterade idén och produkten?
– Våra mentorer och lärare har sedan start stöttat och tyckt att vår idé varit både rolig och smart. Kondomanvändning är något väldigt viktigt, och att kunna sprida det budskapet genom att erbjuda en rolig produkt har i deras ögon varit en bra idé. Vi har även RFSU som står bakom och stöttar vår idé. De har bidragit med gratis kondomer som vi delat ut på mässor.
Tack för en kul intervju och lycka till med ert koncept!