“Ghosting” är ett vedertaget begrepp inom dejtingvärlden. Nu har ett annat fenomen med liknande karaktär fått fotfäste – “fizzling”.
Skillnaden från “att ghosta någon”, när dejtare plötsligt försvinner ut i tomma intet, är att “fizzling” innebär att den ointresserade parten gradvis skickar kortare och kortare meddelanden, med lägre och lägre svarsfrekvens, för att sedan helt sluta svara.
Enligt Hinge-rapporten HBTQIA+ DATE, som baseras på svar från över 14 000 HBTQIA+-dejter uppger hela 90% sitt misstycke om att bli “fizzlade” av någon de dejtar, medan 57% säger att brist på kommunikation var det största hindret i deras dejtande under 2022.
”Bristande kommunikation är ett universellt problem inom dejting, och det har tvingat fram fenomen som t.ex. “fizzling”, som bäst kan beskrivas som ett mildare sätt att ghosta någon på. Tänk “quiet quitting” fast inom dejting. Roten till detta handlar om att dejtare känner en osäkerhet eller rädsla kring hur de ska berätta för sin dejt att de har tappat intresset,” säger Moe Ari Brown, Hinges Love & Connection-expert.
“Fizzling är ett sätt att undvika konversationen om att du inte längre är intresserad. Att långsamt fasa ut någon utan att ge en förklaring kan dock framkalla förvirring och dåligt självförtroende hos den andra parten. Tänk på att denne förtjänar ett riktigt avslut på kontakten för att kunna gå vidare,” fortsätter Moe.
Undvik att “fizzla någon” genom att vara tydlig i kommunikationen
Att medvetet undvika “fizzling” handlar om att på ett tydligt och respektfullt sätt helt enkelt säga att du inte längre är intresserad. Så länge kommunikationen är rak anses det också vara ok att skicka ett sms. Data från rapporten visar exempelvis att HBTQIA+-dejtare vars partner vill göra slut, är 13 gånger mer benägna att föredra ett sms framför ett telefonsamtal.
Om Moe Ari Brown
Moe är en licensierad äktenskaps- och familjeterapeut och Hinge’s Love and Connection Expert. Som en ledande expert på mental hälsa inom området Transgender Identity, tillhandahåller Moe sin expertis för att hjälpa HBTQIA+-individer, par och familjer på deras resa mot självkärlek och tillhörighet.
Metod
Hinge Labs, ett banbrytande team av forskare och dejtingexperter, genomförde undersökningar i november 2022 med mer än 14 000 Hinge-användare i HBTQIA+-gemenskapen över hela världen. Hinge Labs är det första forskarteamet, bland dejtingappar, i sitt slag som är engagerat i att hjälpa människor bli bättre dejtare och hitta kärleken.
Hinge Labs inser att dejting är komplext och personligt och använder både kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder för att studera framgångsrika dejtare och använder dessa insikter för att bygga den mest effektiva dejtingappen för relationer.