The Humble Co. och RFSL har lanserat initiativet ”Wash Your Mouth” där regnbågskit skickas till opinionsbildare och privatpersoner med vad de kallar för föråldrade värderingar. Detta kit, innehållande en regnbågstandborste, tandkräm och utbildningsmaterial från RFSL, kan även beställas anonymt till bekanta som behöver uppdatera sina åsikter.
Uppmuntrar till förändring
Initiativet ”Wash Your Mouth” är ett svar på den ökande förekomsten av homofobiska och transfobiska uttalanden i den offentliga debatten. Med syftet att motverka hat och främja kärlek och inkludering, erbjuder The Humble Co. och RFSL allmänheten möjligheten att anonymt skicka ett regnbågskit till någon med dessa värderingar.
– Syftet med Wash Your Mouth är att uppmuntra stinkande opinionsbildare och andra individer i samhället att tvätta sina munnar från illaluktande åsikter och på så sätt bidra till ett mer inkluderande samhälle. Tonen i hbtqi-debatten blir alltmer hatisk och vi anser därför att det är viktigare än någonsin att uppmuntra människor till att sprida kärlek istället för hat, säger Patrick Verkland, operativ chef på The Humble Co.
Förändring genom kunskap
Kitet innehåller inte bara produkter för munhygien utan också utbildningsmaterial från RFSL. Detta material syftar till att öka kunskapen om hbtqi-frågor och bidra till en mer respektfull och inkluderande samhällsdiskussion.
– Hur vi pratar om och med varandra avgör vilken typ av samhälle vi skapar. Med initiativet Wash Your Mouth vill vi uppmuntra alla att se över sin människosyn och lära sig mer om hur vi kan skapa ett samhälle där alla människor känner sig trygga, säger Felix König, kommunikations- och påverkanschef på RFSL.
Samarbete för en bättre framtid
The Humble Co. har varit partner till RFSL sedan 2022. Genom sin Proud Collection bidrar de till RFSLs arbete genom att skänka en krona för varje såld produkt. Detta långsiktiga samarbete syftar till att stödja RFSLs strävan efter ett mer inkluderande samhälle.