
Mode för killar och män upplevs vara allt svårare. Det menar frilansdesignern Gabrio Martini från Milano som Gaybladet har varit i kontakt med.
Martini är ung och välkänd på den europeiska modescenen. I en intervju för Gaybladet.se berättar han modeindustrin står stilla när det kommer till manligt mode.
– Problemet är att vi står stilla i modebranschen och det är få som kan identifiera vad ”modernt” står för, säger Gabrio Martini.
– Vi har nått en brytpunkt där vi måste gå framåt istället för bakåt, men det är få som vågar… Majoriteten av de större varumärkerna vet inte vad de ska satsa på. För några år sedan var det inne med retro. Innan dess 80-tal men nu har 50-talsmodet varit aktuellt, något som fortfarande syns i Sverige.
Enligt Martini har den senaste trenden inspirerats mycket från 50-talets dresskoder. Glasögon med tjocka bågar har varit inne, även om man inte är i behov av glasögon.
En annan trend som man har kunnat se på de svenska gatorna är uppvikta byxor såväl som mössor, men enligt Gabrio Martini är den svenska trenden både humoristisk och löjlig.
– Svenskar uppfattar sig själva som modemedvetna men de blir ständigt utskrattade när det åker utomlands. Visst att den svenska trenden har fått sitt fäste för 50-tal, men det betyder inte att man ska sitta fast i det.
– Titta bara på de uppvikta flöjtbyxorna och den uppvikta mössan. Varje designer skulle hånskratta åt dem.
När vi ställer frågan om vad han tror kommer gå hem i sommar får vi dock ett oförväntat svar.
– Självklart beror det hela på kontexten. I Europa kommer det bli populärt med färgglada sommarplagg, speciellt i söder. Mycket gult, grönt och turkost med halvgalna motiv och mycket ”hud”.
– I Sverige kommer man dock vara tråkig och köra på det gubbigaste som finns. Farfars gamla klocka, finkammad alternativt slickad frisyr plus någon ful skjorta. Just det! Jag glömde nämna svenskarnas besatthet av Converse. Osmakligt…
Simon Lundell